Escola de Son Juny

Escola de Son Juny

Els infants estan més cansats per la tarda?

🔴 Els infants estan més cansats per la tarda?

➡️ Les evidències científiques demostren que l’argumentació habitual a favor de la jornada continuada de que els infants estan més cansats per la tarda és falsa

➡️ El millor moment és a mig matí, per després caure en picat

➡️ A la tarda hi ha una recuperació i és fins i tot millor que a primera hora

➡️ Les pitjors hores són les darreres de la jornada continuada, de 12:00 a 14:00

✅ Aquí teniu tota la informació 👇👇


Els infants estan més cansats per la tarda?

Els defensors de la jornada continuada ens diuen que els nins i nines per la tarda:

  • Estan cansats
  • El rendiment és menor
  • Amb jornada continuada el rendiment aumenta

No hi ha cap estudi científic que justifiqui menys cansament i millor rendiment amb la jornada continuada. Al contrari, tots els estudis apunten que les afirmacions anteriors són falses. A continuació veiem tres estudis:

1) L’estudi de Testu (1994) consisteix en unes proves verbals, espacials i d’operacions que s’administren a nins i nines de deu i onze anys. S’observa que la millor hora és a mig matí, per després baixar al final del matí i torna a pujar per l’horabaixa:

2) L’estudi Devolvé (2012) mostra que la variabilitat circadiana del nen petit és bifàsica, amb un màxim al matí i un altre a la tarda. A diferència de l’adult, està en un estat de son al mig del dia (4 hores després del seu despertar biològic):

3) A l’estudi de Santiago Estaún (2012) es veu que els alumnes amb jornada continuada tenen una percepció de fatiga al final del matí més del doble que els alumnes de partida per la tarda:

És a dir, contràriament al que es diu habitualment:

  • La primera hora del matí no és la millor.
  • El millor moment és a mig matí, per després caure en picat.
  • A la tarda hi ha una recuperació i és fins i tot millor que a primera hora. 
  • Les pitjors hores són les darreres de la jornada continuada, de 12:00 a 14:00.

De fet això és bastant de sentit comú. Tothom que hagi estat amb nens saben que són explosius, que és cansen ràpidament, que després es tornen a recuperar. No tenen un comportament constant igual durant tota la jornada lectiva. i necessiten descansar per tornar a rendir.

Referències

Fernández-Enguita M. (2012). La Jornada Escolar. 1. El ritmo vital de niños y adolescentes https://www.youtube.com/watch?v=3zmvGWc-3G4 

François Testu (1994), Quelques constantes dans les fluctuations journalières et hebdomadaires de l'activité intellectuelle des élèves en Europe https://www.persee.fr/doc/enfan_0013-7545_1994_num_47_4_3433

Nicole Delvolvé Ergonome (2012). L'ergonomie au service du développement de l'enfant.
https://docplayer.fr/2548945-L-ergonomie-au-service-du-developpement-de-l-enfant-par-nicole-delvolve-ergonome-nicole-delvolve-orange-fr-reussite-pour-tous-overblog.html

Rythmes de l’enfant (2001). De l’horloge biologique aux rythmes scolaires. Institut National de la santé et de la recherche médicale. https://presse.inserm.fr/wp-content/uploads/2017/01/2001_04_05_CP_Enfant_Rythmes.pdf 



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada