Escola de Son Juny

Escola de Son Juny

dimecres, 19 de novembre del 2014

La meva postura envers la jornada continuada

Una de les funcions del consell escolar es votar les propostes del canvi de jornada escolar. Evidentment aquest no és l'únic tema que es tracta al consell escolar però és un dels més polèmics i per tant considero important que els candidats al consell escolar fem pública la nostra postura. Com dic a la presentació de la candidatura, jo estic a favor de mantenir la jornada partida. A continuació intentaré explicar i documentar els motius de la meva postura.

Des del meu punt de vista la jornada continuada és bàsicament una reivindicació del professorat per a millorar les condicions laborals, però que tal com està feta la llei som els pares els que hem d'acabar decidint. I aquesta decisió que ens toca prendre està doblement enverinada:
  1. Aquest canvi és irreversible, ja que difícilment el consell escolar, amb una majoria de mestres, autoritzarà una votació per tornar a passar a jornada partida.
  2. Els pares hem de prendre aquesta decisió sense tenir informació objectiva i contrastada dels efectes que pot tenir aquest canvi en l'educació dels nostres fills. No només això, sinó que tot sovint la informació que ens ha arribat és esbiaixada o directament errònia: Qui no ha sentit l'argument que el rendiment per la tarda és molt baix i que la jornada continuada redueix el fracàs escolar?  
Per mi, aquesta decisió no s'hauria de prendre en base a les preferències horàries dels pares i mestres sinó prioritzant els aspectes del rendiment acadèmic dels nostres fills. Abans de defendre públicament la meva postura he volgut cercar si hi havia estudis rigorosos sobre els dos tipus de jornada i quines eren les seves conclusions. El resultat és que no hi ha cap estudi que avali que la jornada continuada comporta millor rendiment escolar que la jornada partida. En canvi, les poques investigacions que hi ha semblen demostrar el contrari.

A continuació un recull dels estudis més rellevants sobre aquest tema que he trobat i al final una referència a un bloc molt interessant:

A LES 3 A CASA?  L’impacte social i educatiu de la jornada escolar contínua
Informe
Elena Sintes Pascual - Fundació Jaume Bofill, 2012

BAIXAR PDF
[...]
Hi ha una distància enorme entre la profusió d'arguments sobre els suposats efectes de la jornada escolar -especialment, de raons a favor de la jornada contínua- i l'evidència empírica dels beneficis obtinguts
[...]
Aquesta situació no es dóna només a Catalunya. En realitat, l’extensió de la jornada contínua al conjunt de l’Estat s’ha produït sense l’acompanyament d’un cos teòric sobre el paper de la jornada escolar en el desenvolupament dels infants ni d’estudis empírics que en mostrin la interrelació amb el rendiment i el desenvolupament dels infants, els temps vitals o la inclusió social, per exemple. Els països que hem analitzat de manera detallada ens mostren plantejaments ben diferents dels d’aquí: des de França, on la recerca científica sobre ritmes dels infants és un element central en la configuració dels temps escolars, fins a Finlàndia, Suïssa o Alemanya, on la detecció de mancances en l’estructuració actual del temps escolar impulsa polítiques públiques adreçades a mitigar problemes derivats de la perpetuació de les desigualtats socials o a adaptar els temps escolars a les noves realitats familiars i socials.
[...]

A LES 3 A CASA?  L’impacte social i educatiu de la jornada escolar contínua
Dossier de premsa.
Elena Sintes Pascual - Fundació Jaume Bofill, 2012

BAIXAR PDF
[...]
No hi ha evidències, en la recerca ni en l’experiència d’altres comunitats autònomes ni països, que la jornada compacta millori el rendiment acadèmic, ni serveixi per a millorar l’organització quotidiana dels infants i adolescents ni el temps que es passa en família. Més enllà de les experiències particulars i els casos percebuts com exitosos. la recerca demostra que aquests resultats no són generalitzables arreu. (p.9-10)

Les evidències existents, al contrari, assenyalen que la jornada compacta de matí agreuja les desigualtats existents: persistència de resultats acadèmics baixos, diferències en la qualitat del temps fora de l’horari lectiu, dificultats de conciliació entre els horaris escolars i els familiars i fre al desenvolupament professional de les mares. És especialment negatiu quan el canvi de jornada va acompanyat d’un tancament dels centres educatius a la tarda.
[...]

TIEMPOS ESCOLARES
El debate sobre la jornada escolar continua y partida
RAFAEL FEITO ALONSO, Profesor titular de Sociología de la Educación de la UCM. (2007)

BAIXAR PDF
[...]
El paso a la jornada continua es preocupante porque puede incrementar considerablemente las ya abultadas desigualdades sociales y étnicas ante la educación. Esto se ve en al menos tres aspectos. Las comunidades autónomas más ricas –y, por ende, con mayor porcentaje de escuela privada– han rechazado la jornada continua. En segundo lugar, la escuela privada –basta con ver, por ejemplo, los boletines de la FERE– considera que es preferible la jornada partida. Y, en tercer lugar, con la jornada continua se incurre en el riesgo de que el rendimiento sea menor y de que desaparezcan servicios complementarios –comedores, activida- des extraescolares– cada vez más importantes en una sociedad como la actual. 
Finalmente, y con esto concluyo, creo que es un enorme error dejar al albur de cada centro la decisión sobre el tipo de jornada. Ésta debiera ser objeto de una regulación general. Cuando el proceso discurre centro a centro los niveles de in- formación de las familias –pero también de los profesores– son escandalosamente bajos hasta el extremo de que en estas condiciones no se puede adoptar sensatamente una decisión.
[...]

LA HORA DE LA ESCUELA

Análisis y valoración de los procesos, los efectos y las opciones de la implantación de la jornada continua
Mariano Fernández Enguita, Universidad de Salamanca (2000)

BAIXAR PDF

És un estudi llarg i rigurós. Si no hi ha temps de llegir-lo tot recomano llegir l'apartat "LOS EFECTOS DE LA CONCENTRACIÓN HORARIA", de les planes 64-92. Entre d'altres desmunta el tòpic del rendiment baix per la tarda:
Por último, hay que hacer notar que no se produce o apenas se produce el tan predicado derrumbe de la tarde. Este sólo parece existir en los resultados de dos de las pruebas de los alumnos de segundo, pero en las otras dos ni menos todavía en las de sexto. En este punto, los resultados contradicen la tan publicitada experiencia profesional.

I també argumenta que al final s'acaba reduint el temps lectiu:
Pero hay una pregunta previa, a saber: ¿se trata realmente del mismo tiempo? Teóricamente sí, y los maestros ponen en ello todo el énfasis imaginable. [...]  Pero no es así. Lógicamente, la mayor concentración de las actividades lectivas requiere la introducción de descansos de derecho o de hecho. En palabras del director de un centro con horario concentrado: “Cuando teníamos jornada de mañana y tarde los profesores éramos más escrupulosos en salir de una clase y meterse en otra, y ahora vemos necesario dejar un intervalo [de] cinco minutos, porque la cosa va más a presión. Porque respire un poco el alumno. Antes insistíamos mucho más en que no saliesen de clase al pasillo y tal, entonces ahora digamos que les dejamos un poco que se desahoguen un poco.” En constatar esto coinciden todos los observadores externos, aunque no todos los protagonistas internos, si bien esta divergencia era de esperar.

Si trobeu algun altre estudi rellevant podeu deixar un comentari i l'afegiré.

També podeu trobar molta informació ben argumentada i documentada sobre aquest tema en el bloc "Educación y Jornada Escolar":
 I per acabar fixeu-vos la nota que posen a la plana principal del bloc:

Esta página no contiene estudios ni informes favorables a la jornada continua, simplemente, porque aunque muchos docentes afirmen que existen, ninguno de ellos ha podido facilitarnos referencias bibliográficas para encontrarlos. Si algún lector dispone de esta información, gracias por enviárnosla por correo y la incluiremos en este sitio.
(7/2/2016 - actualització links)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada